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Hepatitis-A-Impfung

DSTIG empfiehlt MĂ€nnern, die Sex mit MĂ€nnern haben (MSM), die Hepatitis-A-Impfung

Zurzeit werden in Deutschland und europaweit an unterschiedlichen Orten AusbrĂŒche von Hepatitis-A-Infektionen bei MSM  gemeldet. Ein Ende des Ausbruchs ist nicht abzusehen. Bitte weisen Sie Ihre Patienten auf die Möglichkeit der Hepatitis-A-Impfung (Indikationsimpfung)  hin.

Kooperation zwischen DSTIG und DGPFG

Kooperation zwischen DSTIG und DGPFG

Die DSTIG und die Deutsche Gesellschaft fĂŒr Psychosomatische Frauenheilkunde und Geburtshilfe e.V. (DGPFG) werden in Zukunft enger miteinander kooperieren. Das haben die beiden Fachgesellschaften im Mai 2017 mit einer Kooperationsvereinbarung besiegelt. Die DSTIG und die DGPFG verfolgen dabei das gemeinsame Ziel, die sexuelle Gesundheit – speziell auch fĂŒr Frauen – zu fördern. Beratung, PrĂ€vention, Information, Wissenschaft und Forschung sowie Diagnostik- und Therapieangebote sollen fĂŒr alle Bereiche der sexuellen Gesundheit gestĂ€rkt und ausgeweitet werden.

 

Die Zusammenarbeit zwischen der DSTIG und der DGPFG beinhaltet den regelmĂ€ĂŸigen persönlichen und inhaltlichen Austausch. Beide Gesellschaften informieren sich gegenseitig ĂŒber Fortbildungen, Veranstaltungen und geplante AktivitĂ€ten, die die jeweiligen Arbeitsgebiete betreffen, unterstĂŒtzen sich bei Aktionen sowie Veröffentlichungen von BeitrĂ€gen und geben bei entsprechendem Anlass gemeinsame Pressemitteilungen heraus. Außerdem sollen gemeinsame Projekte – wie etwa Workshops oder Fortbildungen – realisiert werden. In gegenseitiger Absprache von den VerbĂ€nden können einzeln oder gemeinsam Fortbildungskonzepte fĂŒr Ärztinnen und Ärzte und BeratungsfachkrĂ€fte entwickelt werden, so dass die fachlichen Kompetenzen in beiden VerbĂ€nden gestĂ€rkt werden.

PrEP Stellungnahme online

Positionen und Empfehlungen zur PrEP der DSTIG

Bochum, Mai 2017. Der Umgang mit der HIV-PrĂ€expositionsprophylaxe (PrEP) ist fĂŒr viele Ärztinnen und Ärzte, Beraterinnen und Berater noch unklar. Die DSTIG hat als Hilfestellung und zur Positionierung in der Debatte um die PrEP Positionen und Empfehlungen entwickelt. Unter Einbeziehung von Expertinnen und Experten aus der Beratung, aus Klinik und Praxis und im GesprĂ€ch mit Nutzer_innen ist diese Vorlage entstanden.

 

Die grundlegenden Aussagen dieser Empfehlungen wurden in einem Arbeitstreffen im Januar 2017 erarbeitet und im Folgenden in einer interdisziplinĂ€ren Arbeitsgruppe konsensual diskutiert, kommentiert und ausgefĂŒhrt. FĂŒr die Mitarbeit an der Erstellung dieser Empfehlungen bedanken wir uns sehr herzlich bei Norbert Brockmeyer, Judith Coenenberg, Stefan Esser, Nicholas Feustel, Heiko Jessen, Arne Kayser, Harriet Langanke, Felix Laue, Thomas Meyer, Stefan Nagel, Anja Potthoff, Sven Schellberg, Oliver Schubert, Michael Schuhmacher, Petra Spornraft-Ragaller sowie bei allen weiteren Autorinnen und Autoren.

 

Einen Auszug aus den Empfehlungen finden Sie auf der Unterseite "PrEP" hier auf der DSTIG-Homepage: http://www.dstig.de/sexuelle-gesundheit/prep.html


Positionen und Empfehlungen zur HIV-PrÀexpositionsprophylaxe (PrEP) der Deutschen STI-Gesellschaft (DSTIG). Mai 2017. HIER ALS PDF

 



PrEP-Empfehlungen aus Norwegen

PrEP-Empfehlungen aus Norwegen

In Norwegen (UniversitÀtsklinikum Oslo) werden folgende Patienten-Informationen zur Indikation und Einnahme der PrEP herausgegeben:

Pre-exposure prophylaxis PrEP (english)

Information about PrEP treatment

 

What is PrEP?

PrEP is an abbreviation for Pre-Exposure Prophylaxis. It is a preventive measure against HIV infection.

PrEP means that HIV-negative individuals take tablets to reduce their risk of being infected with HIV. So far, Truvada is the only medication used in PrEP treatment. It contains the active agents tenofovir and emtricitabine.

PrEP is recommended as a supplement in HIV prevention work in combination with condom use, among other things.

PrEP is not a 100% guarantee against contracting HIV. However, research shows that PrEP treatment in the form of Truvada is highly effective if used correctly. Globally, a very small number of cases have been registered where people undergoing PrEP treatment have become infected with HIV despite using the medication correctly. Taking these drugs is not without risk, however, and they do have known side effects.

  • PrEP does not provide 100% protection
  • PrEP does not protect against other STIs
  • PrEP can affect renal function and bone density
  • PrEP is only effective when you take the tablets as recommended

 

Do I need PrEP?

Consider PrEP if you are HIV-negative and at high risk of being infected.

For example if:

  • You have an HIV-positive partner who is not receiving HIV treatment
  • You have recently had a rectal STI (sexually transmitted infection)
  • You have recently used PEP
  • You find it difficult to always use a condom for anal sex
  • You frequently have sex without a condom with someone at high risk of HIV infection

PrEP is not for you:

if you are already HIV-positive

 

Who can use PrEP?

In order to be eligible for PrEP, you must be HIV-negative and at considerable risk of being infected. It is therefore very important to know your HIV status before starting on this medication. If you are already infected with HIV, PrEP treatment can cause resistance to develop, which means that future treatment of your HIV infection may be more challenging. Such complications are particularly likely to arise during the window period. It is therefore important that you are honest with us about when you last had unprotected sex, so that we can assess whether the results of the tests we carry out are reliable.

 

How is PrEP used?

PrEP can be used in two different ways. One PrEP regimen consists of taking the tablets every day (continuously), while the other regimen involves taking tablets as necessary (intermittently).

Continuous treatment means taking one pill per day. This PrEP regimen is suitable for you if you have many sexual partners all the time or if it is unpredictable when you are going to have sex.

In an intermittent treatment regimen, you take two tablets 2–24 hours before sexual contact, and then one tablet per day. The last tablets are taken 24 and 48 hours after your last high-risk exposure (unprotected sex). It is important not to take more than seven tablets per week. The intermittent PrEP regimen is more suitable for people who rarely have sex, for example if you only have sex when travelling abroad, only have sex at weekends etc.

 

How can I start PrEP?

You can contact the Olafia Clinic for an appointment to discuss PrEP and your wish to start on PrEP treatment. It is important to map your sexual habits in order to give you the best possible treatment and follow-up.

We are two nurses and two doctors who conduct PrEP assessment interviews, and if you start taking PrEP, you will meet one of us four at all your consultations. 
We hold assessment interviews for PrEP every Thursday. On Fridays, we hold follow-up consultations.

In parallel with PrEP being made available, a study is being initiated to evaluate the service. You will be given information about this study and will be invited to participate.

 

How do I contact the Olafia Clinic to schedule an appointment for assessment for PrEP/PrEP?

  • You can book an appointment online. Go to https://www.minjournal.no/, select endre timeavtale (‘change appointment’) on the right-hand side of the page, select Oslo universitetssykehus, Olafiaklinikken, Bestille time msm/ksk (‘book an appointment’), fill in all compulsory fields, and enter under begrunnelse (‘reason’) that you want an assessment interview for PrEP.

Or

  • Your GP can refer you to us for a PrEP interview.
  • You can call the Olafia Clinic's switchboard on (+47) 23 07 58 40 (see phone times below) and ask to be contacted for an interview.
  • You can ask to be scheduled for a PrEP interview at a drop-in appointment at the Olafia Clinic.
  • We will send you a letter inviting you to an assessment interview. Make sure that the address we have registered for you is correct.

 

How are people who start PrEP treatment followed up?

If you start PrEP treatment, it is very important that you come for a check-up every three months. We need to map your experience of using the medication, and you can raise any questions or problems associated with its use that you want to discuss. It is also important to test you and, if necessary, treat you for any STIs. In addition, we have to take blood samples every three months to check your renal function. We also check your bone mineralisation once a year. These check-ups are important, as the medication could affect these functions.

It is in connection with these check-ups that your prescription for PrEP medication can be renewed if you wish to continue using it.

Several studies have shown that PrEP offers a high degree of protection against HIV infection, but it is not a 100% guarantee against infection.
PrEP does not protect users against other STIs. It is therefore recommended to use PrEP in combination with condoms, regular testing every three months and treatment of STIs.​

Quelle:

https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/klinikk-for-kirurgi-inflammasjonsmedisin-og-transplantasjon/avdeling-for-revmatologi-hud-og-infeksjonssykdommer/olafiaklinikken

Schaudinn-Hoffmann-Plakette 2017 fĂŒr Prof. Dr. Helmut Schöfer

Schaudinn-Hoffmann-Plakette 2017 fĂŒr Prof. Dr. Helmut Schöfer

Prof. Dr. Helmut Schöfer, langjĂ€hriges Mitglied des DSTIG-Vorstandes, wurde Ende April die Schaudinn-Hoffmann-Plakette 2017 verliehen. Die Schaudinn-Hoffmann-Plakette wird an hervorragende Ärzt_innen und Wissenschaftler_innen vergeben, die sich um die Erforschung, Behandlung und BekĂ€mpfung von infektiösen Erkrankungen der Haut und der angrenzenden SchleimhĂ€ute, vor allem der Geschlechtskrankheiten, besonders verdient gemacht haben. Die Verleihung fand anlĂ€sslich der Eröffnungssitzung der 49. DDG-Tagung am 26. April 2017 in Berlin statt.


Die DSTIG gratuliert Prof. Dr. Helmut Schöfer ganz herzlich zu dieser Auszeichnung!